Statut
Międzynarodowego Towarzystwa Naukowego Fides
et Ratio
WSTĘP
Członkowie założyciele Międzynarodowego Towarzystwa Naukowego Fides et Ratio, zainspirowani myślą Jana Pawła II, pragnąc poszukiwać form dialogu między sferą wiary i sferą rozumu oraz dążąc do upowszechnienia postawy wzajemnego szacunku i zrozumienia między reprezentantami różnych wyznań religijnych i osobami niewierzącymi, mając ponadto na uwadze potrzebę dokumentowania i refleksji nad wkładem wielkich religii monoteistycznych w dzisiejszy kształt kultury europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem jej dziedzictwa chrześcijańskiego,
POSTANAWIAJĄ POWOŁAĆ
MIĘDZYNARODOWE TOWARZYSTWO NAUKOWE
FIDES ET RATIO.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
Międzynarodowe Towarzystwo Naukowe Fides et Ratio, zwane w dalszej
części statutu Towarzystwem, jest stowarzyszeniem w rozumieniu ustawy „Prawo o
stowarzyszeniach”.
§2
Towarzystwo
działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej i za granicą.
§3
Siedzibą
władz Towarzystwa jest miasto Kraków.
§4
Działalność
Towarzystwa opiera się na pracy społecznej ogółu członków.
§5
Towarzystwo
używa pieczęci „Międzynarodowe Towarzystwo Naukowe Fides et Ratio”,
zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§6
Celem Towarzystwa jest poszukiwanie form dialogu między sferą wiary i sferą rozumu, oraz dążenie do upowszechnienia postawy wzajemnego szacunku i zrozumienia między reprezentantami różnych wyznań religijnych i osobami niewierzącymi, ponadto zaś dokumentowanie i refleksja nad wkładem wielkich religii monoteistycznych w dzisiejszy kształt kultury europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem jej dziedzictwa chrześcijańskiego.
§7
1.
Towarzystwo
realizuje swoje cele przez:
-
zrzeszanie
osób zainteresowanych badaniami i refleksją nad wzajemnymi relacjami wiary i
nauki,
-
prowadzenie
badań naukowych w sferach określonych powyżej, a w szczególności: organizowanie
konferencji, odczytów i prowadzenie działalności wydawniczej,
-
prowadzenie
biblioteki,
-
przyznawanie
nagród,
-
prowadzenie
klubu dyskusyjnego dla członków Towarzystwa.
2.
Towarzystwo
realizuje swe cele także poprzez:
-
współpracę
z pokrewnymi organizacjami krajowymi i zagranicznymi,
-
współdziałanie
z instytucjami naukowymi,
-
współdziałanie
z redakcjami pism naukowych i popularnonaukowych.
§8
Towarzystwo
nie prowadzi działalności gospodarczej. Dochód ze składek członkowskich służy
realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między
jego członków. Jednocześnie, zabrania się:
-
udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Towarzystwa
w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z
którymi pozostają oni w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub
powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do
drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub
kurateli, zwanych „osobami bliskimi”,
-
przekazywania majątku Towarzystwa na rzecz jego członków, członków
organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w
stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje
bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
-
wykorzystywania majątku Towarzystwa na rzecz członków, członków organów
lub pracowników oraz osób im bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób
trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu
Towarzystwa,
-
zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w
których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie organów lub pracownicy
oraz osoby im bliskie.
Rozdział II
Członkowie Towarzystwa, ich prawa i obowiązki
§9
1.
W
skład członków Towarzystwa wchodzą:
-
członkowie
zwyczajni,
-
członkowie
nadzwyczajni,
-
członkowie
honorowi.
2.
Członkiem
zwyczajnym Towarzystwa może być osoba fizyczna, posiadająca wykształcenie
wyższe, która pragnie wnieść swój wkład pracy w urzeczywistnianie celów
Towarzystwa i złoży pisemną deklarację o przystąpieniu do Towarzystwa, wraz z
pisemną rekomendacją dwóch członków Towarzystwa.
3.
Przyjęcie
w poczet członków Towarzystwa następuje na podstawie uchwały Zarządu,
podejmowanej zwykłą większością głosów.
4.
Członkiem
nadzwyczajnym może zostać student po zaliczeniu co najmniej trzeciego roku
studiów. Członkowie nadzwyczajni po ukończeniu studiów nabywają prawa członków
zwyczajnych. Członkostwo nadzwyczajne ustaje w przypadku nieukończenia studiów.
Członek nadzwyczajny posiada wszystkie prawa i obowiązki członka z wyjątkiem
czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa.
5.
Członkiem
honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei
Towarzystwa lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Towarzystwa.
6.
Nadanie
godności członka honorowego następuje przez Walne Zgromadzenie Członków, na
wniosek Zarządu.
7.
Cudzoziemcy,
w tym również cudzoziemcy zamieszkali za granicą, mogą być członkami
Towarzystwa.
§10
1.
Członkowie
zwyczajni Towarzystwa mają czynne i bierne prawa wyborcze do władz Towarzystwa.
2.
Wszyscy
członkowie Towarzystwa mają prawo do:
2.1. Korzystania z pomocy i urządzeń
Towarzystwa na zasadach określonych przez Zarząd.
2.2. Zgłaszania wniosków dotyczących
działalności Towarzystwa.
3.
Członkowie honorowi mają prawo brać udział - z głosem
doradczym - w statutowych władzach Towarzystwa.
4.
Członkowie
honorowi mogą zostać zwolnieni z
opłacania składek członkowskich.
§11
Członkowie
Towarzystwa są zobowiązani do przestrzegania jego statutu i uchwał władz
Towarzystwa, przyczyniania się – na miarę swych możliwości – do realizacji
celów Towarzystwa oraz do regularnego opłacania składek członkowskich.
§12
1.
Członkostwo
Towarzystwa ustaje w wyniku:
1.1
Dobrowolnego
wystąpienia zgłoszonego Zarządowi na piśmie.
1.2
Skreślenia
z listy członków na skutek dwuletniego zalegania z opłatą składek
członkowskich.
1.3
Wykluczenia
z Towarzystwa w przypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na
karę utraty praw publicznych bądź za czyn popełniony z niskich pobudek.
1.4
Śmierci.
2.
Skreślenie
z listy członków oraz wykluczenie z Towarzystwa następuje na podstawie
prawomocnej uchwały Zarządu. Uchwałę o wykluczeniu Zarząd podejmuje bezwzględną
większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
3.
Od
uchwały Zarządu o skreśleniu lub wykluczeniu z Towarzystwa przysługuje – w
terminie 30 dni od doręczenia uchwały – odwołania do Walnego Zgromadzenia.
Uchwała Walnego Zgromadzenia podjęta w wyniku rozpatrzenia odwołania jest
ostateczna.
Rozdział III
Władze Towarzystwa
§13
1.
Władzami
Towarzystwa są:
-
Walne
Zgromadzenie,
-
Zarząd,
-
Komisja
Rewizyjna.
2.
Kadencja
władz Towarzystwa trwa 3 lata.
3.
Uchwały
władz – za wyjątkiem przypadków określonych w statucie – zapadają zwykłą
większością głosów. Decyzją Zarządu dopuszcza się głosowanie elektroniczne.
4.
Niedopuszczalne
jest łączenie funkcji członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
5.
Członkiem
Zarządu ani Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem
za przestępstwo z winy umyślnej.
§14
1.
Walne
Zgromadzenie jest najwyższą władzą Towarzystwa i może być zwyczajne lub
nadzwyczajne.
2.
W
Walnym Zgromadzeniu biorą udział z głosem stanowiącym wszyscy członkowie
zwyczajni Towarzystwa, a z głosem doradczym osoby zaproszone.
§15
Do
kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
§16
1.
Zwyczajne
Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd raz w roku.
2.
Nadzwyczajne
Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na żądanie Komisji
Rewizyjnej albo na wniosek 1/3 członków, w ciągu 6 tygodni od otrzymania
żądania, wniosku lub podjęcia uchwały, zamieszczając w porządku dziennym obrad
sprawy określone przez wnioskodawców. Przedmiotem obrad nadzwyczajnego Walnego
Zgromadzenia mogą być wyłącznie sprawy objęte porządkiem obrad określonym w
uchwale o jego zwołaniu.
§17
O terminie
i miejscu Walnego Zgromadzenia oraz proponowanym porządku obrad Zarząd
zawiadamia członków co najmniej na dwa tygodnie przed terminem jego
rozpoczęcia.
§18
1.
Zarząd
kieruje bieżącą działalnością Towarzystwa.
2.
Zarząd
składa się z 5-7 członków i wybiera ze swego grona prezesa, sekretarza i
skarbnika. Ponadto Zarząd może dokonać wyboru do 2 wiceprezesów.
3.
Zarząd
może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce członków
ustępujących, w liczbie nie przekraczającej 1/3 składu Zarządu pochodzącego z wyboru.
§19
1. Do zakresu działania Zarządu
należy:
1.1.
Wykonywanie
uchwał Walnego Zgromadzenia.
1.2.
Ustalanie
planów działalności i budżetu Towarzystwa oraz sporządzanie sprawozdań z ich
wykonania.
1.3.
Zwoływanie
Walnych Zgromadzeń, oraz składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań.
1.4.
Powoływanie
i rozwiązywanie komitetów, sekcji i komisji oraz uchwalanie ich regulaminów a
także nadzorowanie i koordynacja ich działalności.
1.5.
Podejmowanie
decyzji w sprawach majątkowych Towarzystwa.
1.6.
Reprezentowanie
Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
1.7.
Rozpatrywanie
sporów wynikłych w obrębie Towarzystwa.
2.
Zarząd
sporządza roczne sprawozdania merytoryczne z działalności Towarzystwa i podaje
je do wiadomości w sposób umożliwiający zapoznanie się z nim przez
zainteresowane przedmioty.
§20
Posiedzenia Zarządu zwoływane są w miarę potrzeby nie rzadziej jednak niż 4
razy w roku.
§21
1.
Komisja
Rewizyjna jest organem kontroli Towarzystwa.
2.
Komisja
Rewizyjna składa się z 3 członków i wybiera ze swego grona przewodniczącego,
wiceprzewodniczącego i sekretarza.
3.
Komisja
Rewizyjna może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce członków
ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 składu komisji pochodzącego z
wyboru.
4.
Członkowie
Komisji Rewizyjnej nie mogą pozostać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub
podległości z tytułu zatrudnienia z żadnym z członków Zarządu.
§22
Do
zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
§23
1.
Kontrola
całokształtu działalności Towarzystwa przez Komisję Rewizyjną odbywa się co
najmniej raz do roku.
2.
Członkowie
Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestnictwa w posiedzeniach Zarządu z głosem
doradczym oraz wglądu do dokumentów Towarzystwa.
3.
Organizację
oraz tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez Walne Zgromadzenie.
Rozdział IV
Majątek Towarzystwa
§24
1.
Majątek
Towarzystwa stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
2.
Majątek
Towarzystwa powstaje ze składek członkowskich, spadków oraz darowizn.
§25
Dla
ważności oświadczeń woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków
niemajątkowych i majątkowych Towarzystwa, wymagane są podpisy dwóch członków
Zarządu, w tym prezesa lub jednego z wiceprezesów.
Rozdział V
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§26
1.
Zmiana
statutu wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia, podjętej większością 2/3 głosów.
2.
Rozwiązanie
się Towarzystwa wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 2/3
głosów w obecności ponad połowy osób uprawnionych do głosowania.
3.
W
razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, jego majątek przeznaczony
zostanie Zgromadzeniu Sióstr Serafitek w Krakowie (z siedzibą przy ul.
Łowieckiej 3), z wyjątkiem księgozbioru, który przekazany zostanie Instytutowi
Studiów Franciszkańskich w Krakowie (ul. Franciszkańska 3).